Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Jaka wiedzę na temat numerologii mieli w starożytnym Egipcie?
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Kilka faktów
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Dla starożytnych Egipcjan dwiema podstawowymi liczbami we wszechświecie są 2 i 3. Wszystkie zjawiska, bez wyjątku, są z natury biegunowe i w zasadzie potrójne. Jako takie, liczby 2 i 3 są jedynymi liczbami podstawowymi, z których pochodzą inne liczby.
Żeński i męski symbol w numerologii
Uniwersalne harmonie w pierwotnej cywilizacji
Żeński i męski symbol w numerologii
Dwa symbolizuje moc wielości – żeński, zmienny zbiornik – podczas gdy Trzy symbolizuje mężczyznę. To była muzyka sfer – uniwersalne harmonie rozgrywające się między tymi dwoma pierwotnymi, kobiecymi i męskimi uniwersalnymi symbolami Izydy i Ozyrysa, których niebiańskie małżeństwo dało dziecko Horus. Plutarch potwierdził tę egipską wiedzę w Moralia tom. V :
„Trzy (Ozyrys) to pierwsza doskonała liczba nieparzysta: cztery to kwadrat, którego bok jest parzystą liczbą dwa (Izyda); ale pięć (Horus) jest pod pewnymi względami jak jego ojciec, a pod pewnymi względami jak jego matka, składa się z trzech i dwóch…”
Znaczenie dwóch podstawowych liczb 2 i 3 (reprezentowanych przez Izydę i Ozyrysa zostało bardzo jasno wyjaśnione przez Diodora z Sycylii [ Księga I , 11. 5]:
„Ci dwaj neteru (bogowie), utrzymują, regulują cały wszechświat, dając zarówno pokarm, jak i wzrost wszystkim rzeczom…”
Zasady Neteru – bogów i boginii
Brak podziału na liczby nieparzyste i parzyste.
Zasady Neteru – bogów i boginii
W ożywionym świecie starożytnego Egiptu liczby nie oznaczały po prostu ilości, ale zamiast tego uważano je za konkretne definicje energetycznych zasad kształtowania natury. Egipcjanie nazywali te zasady energetyczne neteru (bogowie, boginie).
Dla Egipcjan liczby były nie tylko parzyste i nieparzyste. Te animowane liczby w starożytnym Egipcie były przywoływane przez Plutarcha w Moralia, tom. V , gdy opisał egipski trójkąt 3-4-5:
„Pionowa może być zatem przyrównana do mężczyzny, podstawa do kobiety, a przeciwprostokątna do dziecka obojga, i tak Ozyrys może być uważany za pochodzenie, Izyda za odbiorcę, a Horus za doskonały rezultat”.
Witalność i interakcje między tymi liczbami pokazują, jak są one męskie i żeńskie, aktywne i pasywne, pionowe i poziome itp. Boskie znaczenie liczb uosabia w starożytnych egipskich tradycjach Seshat, The Enumerator. Netert (bogini) Seshat jest również opisana jako: Pani Pisma , Pisarz , Głowa Domu Boskich Ksiąg (Archiwum) i Pani Budowniczych .
Seshat jest blisko związany z Thotem (Tehuti) i jest uważany za jego żeński odpowiednik.
Egipska koncepcja symboliki liczb została następnie spopularyzowana na Zachodzie przez i za pośrednictwem Pitagorasa [ok. 580–500 p.n.e.]. Wiadomo, że Pitagoras studiował przez około 20 lat w Egipcie, w VI wieku p.n.e.
Pitagoras i jego najbliżsi zwolennicy nie pozostawili nic z własnego pisma. Jednak zachodnia akademia przypisywała jemu i tak zwanym pitagorejczykom niekończącą się listę najważniejszych osiągnięć . Otrzymali czek in blanco przez zachodnią akademię.
Mówi się, że Pitagoras i jego zwolennicy postrzegają liczby jako boskie koncepcje; idee Boga, który stworzył wszechświat o nieskończonej różnorodności i nadał satysfakcjonujący porządek wzorowi liczbowemu. Te same zasady zostały podane ponad 13 wieków przed narodzinami Pitagorasa w nagłówku Egipskiego Papirusu znanego jako Papirus Matematyczny Rhinda [1848-1801 p.n.e.], który obiecuje:
„Zasady dociekania natury i poznania wszystkiego, co istnieje, każdej tajemnicy, każdej tajemnicy.”
Wymiary, proporcje, liczby w starożytnym Egipcie
Kompleks Świątynny Karnak – Apet-sut.
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Intencja jest bardzo jasna: starożytni Egipcjanie wierzyli i ustalali zasady dotyczące liczb i ich interakcji (tzw. matematyki) jako podstawy „wszystko, co istnieje”.
Wszystkie elementy projektu w sztuce i budownictwie egipskim (wymiary, proporcje, liczby itp.) zostały oparte na egipskiej symbolice liczbowej, takiej jak starożytna egipska nazwa największej świątyni w Egipcie, Kompleks Świątynny Karnak, czyli Apet-sut , czyli Enumerator Miejsc . Nazwa świątyni mówi sama za siebie. Świątynia ta powstała w Państwie Środka około roku. 1971 p.n.e. i był dodawany nieprzerwanie przez następne 1500 lat. [Aby uzyskać więcej informacji na temat liczb i ich znaczenia, zobacz Egyptian Cosmology: The Animated Universe & The Ancient Egyptian Metaphysical Architecture autorstwa Moustafa Gadalla.]
Jeśli chodzi o dzisiejsze wąskie zastosowanie przedmiotu „matematyki”, doskonałość zabytków starożytnego Egiptu świadczy o ich wyższej wiedzy. Na początek Egipcjanie mieli system numeracji dziesiętnej, ze znakiem 1, innym 10, 100, 1000 i tak dalej. Dowody z początków I dynastii (2575 p.n.e.) pokazują, że system notacji był znany aż do znaku dla 1 000 000. Użyli dodawania i odejmowania. Mnożenie, z wyjątkiem najprostszych przypadków, w których liczba musiała być podwojona lub pomnożona przez dziesięć, obejmowała proces podwajania i dodawania (tak, nawiasem mówiąc, działa proces komputerowy). Nasze tabliczki mnożenia opierają się całkowicie na zapamiętywaniu i niczym więcej, iw żadnym wypadku nie mogą być uważane za ludzkie osiągnięcie. Proces komputerowy jest łatwiejszy, dokładniejszy i szybszy, jak wszyscy wiemy.
Odzyskanie papirusy
Stosunek dzisiejszych ludzi do starożytnej wiedzy
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Akademicy ignorują wiedzę zawartą w licznych dziełach starożytnego Egiptu. Chcą odnieść się tylko do kilku odzyskanych starożytnych egipskich papirusów pochodzących z papirusu Państwa Środka oraz kilku fragmentów innych tekstów o podobnym charakterze. Badanie matematyki rozpoczęło się na długo przed napisaniem znalezionych „matematycznych” papirusów. Te znalezione papirusy nie stanowią traktatu matematycznego we współczesnym znaczeniu – to znaczy nie zawierają szeregu reguł rozwiązywania różnego rodzaju problemów, a jedynie przedstawiają szereg tabel i przykładów opracowanych za pomocą stoły. Cztery najczęściej wymieniane papirusy to:
1
Zapewnij sobie lepsze wyobrażenie siebie i Twojego otoczenia
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Papirus Rhinda „matematyczny” (obecnie w British Museum), kopia starszego dokumentu z czasów króla Nemara (1849-1801 pne), XII dynastii. Zawiera szereg przykładów, którym egiptolodzy akademiccy nadali numery seryjne 1-84.
2
Mnóstwo możliwości i różnorodności znaczeń
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Moskiewski papirus „matematyczny” (w Muzeum Sztuk Pięknych w Moskwie) również pochodzi z XII dynastii. Zawiera szereg przykładów, którym egiptolodzy akademiccy nadali numery seryjne 1-19. Cztery przykłady są geometryczne.
3
Numerologia – liczba 6 – gdy jesteś szóstką
Matematyka i numerologia w starożytnym Egipcie
Fragmenty Kahuna.
4
Berliński Papirus 6619, który składa się z czterech fragmentów reprodukowanych pod numerami 1-4.
Oto streszczenie zawartości „matematycznego” papirusu Rhinda:
- Arytmetyka
– Podział różnych liczb.
– Mnożenie ułamków.
– Rozwiązania równań pierwszego stopnia.
– Podział przedmiotów w nierównych proporcjach.
- Pomiar
– Objętości i zawartość sześcienna pojemników cylindrycznych i prostokątnych równoległoboków pektalowych
- Obszary:
– prostokąt
– koło
– trójkąt
– trójkąt ścięty
– trapez
- Ciasto lub kąt nachylenia piramidy i stożka.
- Różne problemy:
– Podziały na udziały w postępie arytmetycznym.
– Postęp geometryczny.
Inne procesy matematyczne znane z innych papirusów obejmują:
- Pierwiastek kwadratowy i pierwiastek kwadratowy z wielkości zawierających ułamki proste [Berlin 6619].
- Rozwiązywanie równań drugiego stopnia [Berlin Papyrus 6619].
- Należy zauważyć, że Papirus Rhinda pokazuje, że obliczenie nachylenia piramidy [Nr Rhinda 56-60] wykorzystuje zasady trójkąta czworokątnego, co nazywa się twierdzeniem Pitagorasa . Ten egipski papirus jest datowany na tysiące lat przed tym, jak Pitagoras kiedykolwiek chodził po tej ziemi.